Från skidskolan och in i träningsgrupp!

2023-02-22 i Sundsvalls SLK

Nu är det avslutning för vår skidskola och vi välkomnar er som vill fortsätta åka skidor in i träningsgrupp.

Vår önskan är att så många barn som möjligt ska lära sig åka skidor och vi hoppas såklart att barnet, efter att ha gått igenom vår skidskola, vill fortsätta i våra träningsgrupper.

Om era barn är taggade på att hänga med och träna i träningsgrupp, hör i så fall av er till sslkU8@gmail.com och kom och prova på!

Här kommer lite mer info för er som är intresserade av att ta steget från skidskolan in i träningsgrupp.

Träning
Vi tränar på onsdagar 18.00-19.30 i Sundsvalls Slalombacke.

Då barnet går från skidskola in i träningsgrupp kommer de ingå i gruppen Superman. Ansvariga tränare för denna träningsgrupp är Tilde, Cornelia och Kajsa som några av er känner sedan skidskolan, där de också varit ledare.

Utrustning för träningen är slalomskidor (helst carving modell), ryggskydd, hjälm och kläder efter väder. Kolla så att hjälm och pjäxor är rätt storlek för att ditt barn ska få så goda förutsättningar som möjligt att lära sig åka skidor samt ha kul i backen utan att frysa eller få ont.

Pjäxor: Det viktigaste med pjäxor är att de är lagom stora och sitter bra med endast en socka på foten. Är pjäxan för liten blir den en plåga, är den för stor måste man spänna foten vilket kan leda till kramp i foten.
Ca 1 cm tillväxtmån brukar vara en bra tumregel.

Hjälm: Hjälmen ska sitta ordentligt på huvudet och inte glappa. Man skall med näppe få in ett finger ex vid tinningen. Hjälmar är inte anpassade för att man ska bära mössa under dem.

Skidor: Vi rekommenderar ”riktiga” alpina skidor då exempelvis twin-tip skidor inte är anpassade för alpin åkning som en vanlig slalomskida.

Vad förväntar vi oss av dig som förälder:

Föräldrar förväntas ställa upp på skidor utifrån sitt barns behov.
Vi vill också att en förälder skall finnas på plats under träning för att hjälpa sitt barn med ev. toalettbesök, om de vill gå in och värma sig eller liknande.

Det är du som förälder som ansvarar för ditt barn i första hand och vi vill att ni första gångerna är med på skidor för att stötta. Därefter kan en bedömning göras om barnet kan klara sig på egen hand med tränare.

För er som kommer direkt från skidskolan och har betalat in skidskoleavgift så betalar ni ingen ytterligare träningsavgift för denna säsong (fortsätter barnet nästa säsong betalar ni medlems- & träningsavgift som vanligt). Har ni ett barn som fyllt 7 år behöver ni bara köpa till ett liftkort denna säsong, det får ni köpa till ett rabatterat pris nere i lifthuset.

Vi ses!