Headerbild

Skidskolan 2024

Sundsvalls slalomklubbs skidskola

Vill du att ditt barn lär sig åka skidor utför? Ja, då är Sundsvalls Slalomklubbs skidskola en bra början!

Anmälan till skidskolan 2024 öppnar den 1/12 2023 kl. 17!

Vår önskan är att så många barn som möjligt ska lära sig åka skidor och vi hoppas såklart att barnet efter skidskolan vill fortsätta i någon av våra träningsgrupper.

Har ni kanske varit med i skidskolan tidigare och era barn är taggade på att hänga med och träna i träningsgrupp, hör i så fall av er till sslkU8@gmail.com och kom och prova på!

Nedan ser ni vårt generella upplägg för skidskolan, vi uppdaterar denna info löpande under hösten fram till anmälan så håll utkik här.

Skidskolan passar barn från ca 5 till 10 år är uppdelad i tre nivåer:

Nivå 1/Nybörjare/Möss
Här tränar vi på kontakten med snö, kunna åka lift med vuxen/kompis, ta på och av skidor, plogsväng och start och stopp.

Nivå 2/Rävar
Här bör man redan kunna åka plogsväng och kunna stanna. Här tränar vi på att åka med parallella skidor, åka liften själv och göra stoppsladd.

Nivå 3/Björnar
Här kan man redan åka med parallella skidor och utföra stoppsladd. Här tränar vi på skärande sväng, kort sväng, stavisättning och ev åka lite bana och hopp. Denna grupp förbereder sig för att ev. ingå i träningsgrupp.

Vi strävar efter hög ledarbemanning där alla skidskolelärarna har eller har haft en aktiv karriär inom skidsporten.

Krav för att barnet skall kunna delta i skidskolan är:
- Skidor, bör vara carving slalomskidor
- Hjälm
- Stavar för nivå 2-3
- Vi vill också att förälder (eller annan anhörig) ska vara på plats i backen under skidskolan och bjuder därför på liftkort till medföljande vid varje kurstillfälle.

I slutet av varje kursomgång har vi avslutning med fika!

Varmt välkomna med anmälan när skidskolan för 2024 öppnar!

För frågor maila till: sslkskidskola@gmail.com

I samarbete med SCA och Sundsvall Energi

Adress

Besöksadress Enhörningsvägen 101, Sundsvall Postadress Sundsvalls slalomklubb Mogatan 60 854 60 Sundsvall